| Schrijver |
Bericht |
baronnie
Senior Member
Lid geworden: 28 maart -2007
Lokatie: Belgium
Online status: Offline
|
 Onderwerp: Hongaarse keuken Geplaatst op: 29 oktober -2009 om 09:44 |
|
Wat heeft de Hongaarse keuken nog meer te bieden van specialiteiten behalve Gulasch?
|
IP gelogd |
|
mauritsenole92
Senior Member
Lid geworden: 21 augustus -2006
Lokatie: Netherlands
|
 Geplaatst op: 29 oktober -2009 om 10:17 |
|
Ze hebben toch zo's stoofgerecht, pörkölt, een soort ragout dacht ik? Veel paprika natuurlijk, niet heel veel vis, behalve dan uit het Balatonmeer en nogal wat aardappelgerechten. Een typische 'arme', doch voedzame keuken. Althans, zo stel ik me hem voor, ik ben er nooit geweest.
|
IP gelogd |
|
Anne.
Senior Member
|
 Geplaatst op: 29 oktober -2009 om 11:20 |
|
In het boekje "Eten in Europa" staat een recept van met kalfsvlees gevulde flensjes in een romige paprika bij Hongarije.
|
IP gelogd |
|
Matisse
Senior Member
|
 Geplaatst op: 29 oktober -2009 om 15:03 |
Wildgerechten (hert, fazant, kwartel, eend en zwijn is er in overvloed), zoetwatervis is populair (meerval en snoekbaars) en ganzenlever. Pannenkoeken worden in Hongarije geserveerd als voor- hoofd en nagerecht (klassiek: Gundelflensje).
De essentiële ingrediënten zijn paprika(poeder) in alle soorten en maten, ui, spek en zure room staat er in het "Nieuw Europees Kookboek". Ook de 'suikertempels' met taarten en cakes zijn volgens het boek een speciale trip waard. Gebak krijg je niet in restaurants, maar overdag bij 'cukrásda' (banketbakkers).
In het boek (ik heb verder nauwelijks iets over de Hongaarse keuken, alleen in Culinaira Europa staat nog wat meer) o.a. deze recepten: Vitaminesalade met schapenkaas; Meerval in paddenstoelenpaprikasaus met knoedels; Gevulde kip aan het spit geroosterd; Flan met abrikozenjam; Karwijzaadsoep en Filet van snoekbaars op Karpatische wijze .
|
IP gelogd |
|
baronnie
Senior Member
|
 Geplaatst op: 29 oktober -2009 om 15:27 |
In eerste instantie geplaatst door mauritsenole92
Ze hebben toch zo's stoofgerecht, pörkölt, een soort ragout dacht ik? Veel paprika natuurlijk, niet heel veel vis, behalve dan uit het Balatonmeer en nogal wat aardappelgerechten. Een typische 'arme', doch voedzame keuken. Althans, zo stel ik me hem voor, ik ben er nooit geweest.
Gulasch is de soep, porkolt wat wij gulash noemen. Ik vertrek zondag namelijk naar ginder en moet weten wat ik er kan vragen zonder problemen. Ik denk dat het een vrij vettige keuken is.
|
IP gelogd |
|
baronnie
Senior Member
|
 Geplaatst op: 29 oktober -2009 om 15:29 |
In eerste instantie geplaatst door Matisse
Wildgerechten (hert, fazant, kwartel, eend en zwijn is er in overvloed), zoetwatervis is populair (meerval en snoekbaars) en ganzenlever. Pannenkoeken worden in Hongarije geserveerd als voor- hoofd en nagerecht (klassiek: Gundelflensje).
Het klinkt allemaal wel lekker...enfin, ik hou jullie op de hoogte van mijn avonturen in het magyarenland
|
IP gelogd |
|
Matisse
Senior Member
|
 Geplaatst op: 29 oktober -2009 om 15:53 |
Leuk Annemie! Zocht even op de pagina van Gabriel9, dacht dat hij er was geweest maar zie niets meer staan
Aangepast door Matisse - 29 oktober -2009 om 15:56
|
IP gelogd |
|
baronnie
Senior Member
|
 Geplaatst op: 09 november -2009 om 14:06 |
|
Het viel dus mee, het Hongaarse eten. Doorsnee veel vlees, uitgebakken, weinig groenten en veel frituurgerechten. Er lopen veel obese mensen rond. Enige lekkere uitschieters zoals de knoflooksoep en de hartige gebakjes met allerlei vulling: abrikoos, krieken, maanzaad.
|
IP gelogd |
|
mauritsenole92
Senior Member
|
 Geplaatst op: 10 november -2009 om 19:57 |
|
Je was dus in Hongarije begrijp ik? Vertel eens meer als je wilt tenminste?
|
IP gelogd |
|
baronnie
Senior Member
|
 Geplaatst op: 12 november -2009 om 08:34 |
In eerste instantie geplaatst door mauritsenole92
Je was dus in Hongarije begrijp ik? Vertel eens meer als je wilt tenminste?
Wil ik best. Het is een heel mooi land, prachtige natuur, de mensen zijn een stuk armer dan hier en dat zie je ook aan de huizen en aan hun kledij. Eten op restaurant is goedkoop in vergelijking met hier, maar het zal veel mensen niet aanspreken. Wij kookten voor het grootste deel zelf, dus het was niet zo erg. De taal vormt wel een probleem, alleen in de horeca spreekt men een beetje Duits. Gelukkig spreken onze vrienden Hongaars. Een week is natuurlijk kort genoeg om een totaalbeeld te krijgen, ik wil best eens teruggaan en dan in een periode met beter weer.
|
IP gelogd |
|